Nydelige omgivelser for tre lykkelige karer ved Grøndalen sentralt på Hardangervidda Foto: Christian Tørriseng

Ved oppstart fra Tinnhølen på Hardangervidda
Som så mange ganger før startet vår tur dette året fra Tinnhølen. Foran Jarle og Gøran her ligger ca 3 timers mars inn til Sandhaug ved Normannslågen. Derfra får vi se hvor langt vi kommer denne dagen.

For oss er Tinnhølen etterhvert blitt en gammel venn. Som på tross av tunge sekker gir en relativt snill innfart på vidda. Bakdelen er ofte at veien til og fra Sandhaug turisthytte blir den samme på de ulike turene. Det er ca tre timer mars. Normalt blir det også noen pauser på den turen. Unntaket var det ene året på vei hjem da ølhundene (Jarle og Gøran) absolutt skulle nå ølserveringen på nærmeste butikk ved Haugastøl før stengetid. Da gikk det unna i et utrolig tempo. De burde fått lønn for strevet, men på butikken ankom vi 1 minutt for sent til å kvittere ut de etterlengtede varer. Dermed ble det overnatting på Geilo der en lokal pub fikk nyte godt av karene sine opptjente feriepenger. Scenen kunne vært hentet fra en cowboyfilm der de velter inn på byens saloon etter en tøff uke på prærien.

Sandhaug turisthytte er et naturlig stoppested for alle som ferdes fra Tinnhølen og inn på det sentrale Hardangervidda
Sandhaug turisthytte (se link) er betjent fra før påske og over sommersesongen. Sandhaug er et naturlig stoppested for alle som ferdes fra Tinnhølen og inn på det sentrale Hardangervidda. Spesielt for Gøran og Jarle som alltid kjører dobbelt karbonadesmørbrød med egg til lunsj her.

Etter lunsj på Sandhaug og kryssing av sagnomsuste Normannslågen tok vi vestover og til høyre denne gang. I retning Besso og videre inn i tererenget. Målet var Grøndalen, men med en planlagt overnatting et eller annet sted på veien.

Besso turisthytte på Hardangervidda har normalt åpent i juli og august
Besso turisthytte som du ser nede ved bredden av Normannslågen (se link) har normalt åpent for turister i juli og august. Det ble drevet seterdrift da vi passerte. Her ser vi kyrne følges ned fra dagens beite lenger oppe i heiene. Besso turisthytte er historisk kjent for å servere den beste frokosten på Hardangervidda.

Innmarsen var ikke bare enkel, så vi valgte å slå leir der midt mellom Besso og Bismaren. Der ble det tid til de første rundene med kortspillet Mattis. En tradisjon vi har hatt på alle turer de siste 10 år. Jarle har samlet på alle resultatene i en liten notisblokk. Severin Suveren (meg) påstår som alltid at jeg aldri har tapt i Mattis og da kommer de høylytte protestene umiddelbart. Og seå er spillet i gang...

Bismaren på Hardangervidda er et flott fiskevann
Her ved Bismaren ble det denne gangen bare et kort lunsjstopp med litt fiske på dag to. Skal man komme helt til Grøndalen må man inngå noen kompromisser på fiskefronten.

Noen fisker på knappe halvkiloen ble beholdningen under lunsjstopp ved Bismaren. Her har vi tidligere gått rundt vannet, men denne gangen fikk vi ikke mer tid. Hvis vi skal komme oss helt inn til Grøndalen nå på dag 2 så kan vi dessverre ikke fiske i alle vann vi passerer.

Hardangervidda
Når man kommer opp over høydedragene etter Bismaren åpner vidda seg opp. Vannene i forkant er Grottjørnane. Litt til høyre for bildet ses de første glimt av Hårteigen og det fyller alltid fjellsjela med jubelbrus

Etter å ha passert de mange små vann langs Grotflott dreide vi rett til høyre etter Flautenuten. Det er den pyramidelignende toppen du ser på bildet over. Denne pyramiden er også godt synlig fra Grøndalen på mange av bildene senere i artikkelen. Å gå bort fra stien her sparer man noe tid på. Mange kvier seg for å ikke følge stiene. Men vi er ikke fremmed for å dundre rakt gjennom terrenget uansett hva vi støter på. Å bevege seg utenfor stiene er som regel mer spennende både med tanke på utsyn og opplevelser.

En sint lemen tok imot oss
En sint lemen tok imot oss rett ved der vi tenkte slå opp lavvoen på Hardangervidda.

Så var vi fremme ved årets basecamp ved Grøndalen. Selv om den nevnte lemen følte seg truet, var det ellers en nydelig stemning som rådet i hele dalen. Vi valgte å etablere leirsted ved utløpet av det nederste vannet. Her er det en flott gressbanke og idyllisk med et vannspeil 180 grader rundt lavvoåpningen. Å kunne kikke ut på et fiskevann fra telt- eller lavvoåpningen er en luksus som alle fjellfiskesjeler kjenner til. Det får alltid villmarksblodet til å bruse.

Fremme ved leirplassen på Hardangervidda
Så var vi atter klar ved leirstedet for en knapp uke sentralt inne på Hardangervidda. Bak meg og Jarle her ser man tilbake mot ruten vi nettopp hadde gått.

Det var en flott temperatur og vi var tilstede i vårt eget lille eventyr. Lavvoen kom opp, utstyr ble plassert og så kunne vi ta de første kastene langs vannet denne kvelden. I det solen var i ferd med å senke seg over landskapet kunne vi samles til det første ørretmåltiden ved lavvoen. Åhhh du herlige Hardangervidda...

Vakker stemning den første kvelden ved det nederste Grøndalsvotni
Vakker stemning den første kvelden ved det nederste Grøndalsvotni som det heter på kartet.

Stekt ørret til middag er nydelig på tur
Klart for årets første fiskemåltid for tre sultne karer på Hardangervidda

Dagen etter våknet vi til det samme været. Da kommer lavvoen virkelig til sin rett. Med telt ville vi vært helstekt allerede grytidlig på morgenen. Slik er lavvoen et mye bedre krypinn. Her blir det mer luft og andre betingelser når solen steker utenfor. Dermed kan man opprettholde en tilnærmet normal døgnrytme tatt i betraktning våre relativt sene kvelder med fiske, mat, drikke og Mattis-spill...

Morgenstemning fra lavvoen
Det er nydelig å nyte dagens første kopp med kaffe når solen jager tåkedottene bort fra vårt flott leirsted inne på Hardangervidda.

Det første kastet med spinneren ga suksess da en flott ørret bet på 5 meter fra lavvoåpningen.

Nydelig frokost i lavvoen. Brød, smør og nyrørt multesyltetøy
Nydelig frokost i lavvoen. Brød, smør og nyrørt multesyltetøy.

Lavvo på Hardangervidda
Nydelig med lavvo tett ved et flott fiskevann.

Så var det å utforske omgivelsene. Disse dagene var det rene fiskeekspedisjoner som gjerne varte hele dagen til sent på kveld. Da tar vi med oss sidelommene på tursekken som dagstursekk og har med litt mat, drikke, fiskeutstyr og kokeutstyr. I tillegg sper vi på fisketurene med topper i nærområdet. Den ene dagen gikk vi også til toppen av Hårteigen. Det kan du lese om i denne artikkelen (se link). Vi lar bildene forklare litt av stemningen disse dagene.

grøndalsvotni eller Grøndalsvatnet på hardangervidda
Her forlater vi lavvoleiren for utforskning av områdene rundt. Hver dag ble benyttet til slike fotturer i alle himmelretninger. Fra topptur til Hårteigen til andre eventyr for å utforske fjell og fiskevann i området.

Grøndalen på Hardangervidda
Grøndalen er kjent for nettopp dette. Moser som er irrgrønne i bekkedalene og langs breddene av de mange vann og vassdrag. Her en vanndråpe som snart vil fordampe i solsteken.

Sandvatnet på Hardangervidda
Fra fisketur langs Sandvatnet. Mange langgrunne partier her men nydelige omgivelser.

Reinshorn gir en flott forgrunn i dette landskapsbildet
Her på Hardangervidda kan du være sikker på at det er villrein du har med å gjøre.

Flotte representanter for fjellogfiske. En ørret, lavvoen og multe
Nydelige omgivelser som øser av sin rikdom. En flott ørret og multe i Grøndalen.

Flotte dager men brå vending.
Det ble noen flotte dager inne i området ved Grøndalen. Imidlertid fikk turen en brå vending for min del under den nevnte topptur til Hårteigen nest siste dagen. Da jeg slo på mobilen oppe på toppen rant det inn med meldinger og varsler om ubesvarte anrop. Straks etter ringte telefonen fra en venn, og jeg fikk vite at min bestevenn og fjellogfiske- kollega Øivind Mollan hadde gått bort under en telttur i bymarka ved Trondheim. Han hadde blitt operert for hjerteproblemer noen år tidligere, men hadde nå trent seg tilbake til nær gammel form. Å bli med til Hardangervidda denne gangen, vurderte han å bli en for tøff påkjenning. Istedet var han ute på en lett tur for seg selv for å teste litt utstyr til en mulig langhelg til fjells senere på høsten. Men så fikk han altså et illebefinnende der alene ved teltet og døde så alt for tidlig. Det ble en svært spesiell stemning der oppe på Hårteigen. Vi skuet utover fjellene der jeg og Øivind hadde gått rundt noen år tidligere. Jeg tenkte på de to flotte barna hans, på ekskona og på foreldrene hans som jeg hadde kjent hele livet og som hadde fulgt oss opp i turer til fots og på ski gjennom hele ungdomstida.

Hendelsen med Øivind gjorde også at prosjektet med fjellogfiske.no ble liggende brakk uten oppdateringer noen år. Bildene fra denne turen har jeg faktisk ikke villet kikke på før nå. Fjell og fiske var jo en ide vi sammen utviklet fra slutten av 90- tallet. At han gikk bort gjorde at mye av piffen rundt nettstedet gikk bort for mitt vedkommende. Samtidig har jo facebook og sosiale media tatt et stadig sterkere tak i folks nettbruk og gjort nettsteder som fjellogfiske.no mindre relevant. Imidlertid har vi i Øivind sin ånd nå tatt tak i sidene igjen fra julen 2020. Han ville ha satt pris på at dette som et av hans mange livsverk levde videre. Jeg vil med dette lyse fred over Øivinds minne og bære med meg de gode minner, verdier og fjellglede videre på livets ferd.

Kortspillet Mattis
Dette ble årets resultat fra alle rundene med kortspillet Mattis på årets tur. Det er om å gjøre å ikke få streker i boka. Severin Suveren har aldri tapt i Mattis, og tok en overlegen seier også denne gangen... Som ellers i verdenshistorien er det ofte vinnerne som har privilegiet å diktere historien.

Selv om det ble en kjedelig ende på turen, kan vi nå se tilbake på mange flotte opplevelser. Med fiske i nye vann og vassdrag, toppturer blant annet på Hårteigen, de irrgrønne mosene i Grøndalen og den illsinte lemen vi møtte ved ankomst. Vi takker for all utsikt, luft, lys, svette og blod vi etterlot på de evinnelige Hardangerviddene. Vi kommer tilbake.

til hovedsiden

Din kommentar Skriv gjerne en kommentar til artikkelen. Gjennom kommentarer hjelper du å holde fjellogfiske levende og det setter vi umåtelig stor pris på.